Indsatsmål 2023/2024

Forældremøder i forbindelse med skolestart i august.

Indhold: Præsentation af Sundhedsplejen og sundhedsplejersken  J  Samt vores indsats på skoleområdet. Derud over aftales med den enkelte skole, hvad der giver relevans afhængigt af, hvad skolen selv sætter fokus på – ex. overgangen til skole/at være skolebarn, søvn, kost, skærm, venner, bevægelse mm.

0. klasse – indskolingsundersøgelse

Forældrene inviteres til at deltage i indskolingsundersøgelsen, der indebærer måling af højde og vægt, synsprøve, høreprøve samt motorisk screeningsundersøgelse. Forældrene vejledes ud fra resultaterne af disse undersøgelser. Desuden drøftes trivsel og sundhed – hvordan har barnet det i skolen, hjemme og i fritiden.

Forældrene udfylder spørgeskema samt generelt samtykke på www.svar.børnungeliv.dk

1. klasse – sundhedscirkus

2 sundhedsplejersker samt klasselæreren er i klassen 4 timer, hvor der undervises i håndhygiejne, hvordan kan vi holde os raske, kost, søvn og motion. Forældrene informeres om tidspunktet via AULA.

Desuden vejes og måles børnene. Der tages kontakt til forældre med børn, som har vægt og højde problematikker.

Obs. samtykke.

3. klasse

Klassen tilbydes sundhedsundervisning. Emnerne er ex. humør, kost, måltider, søvn, familie, venner mm.

Forældrene informeres om tidspunktet via AULA.

Sundhedssamtalen kan tage udgangspunkt i vores samtaletrekant eller samtalekortet på ”Erduforsød”.    Børnene vejes og måles. Der tages kontakt til forældre med børn, som har højde/vægt problematikker samt andre problematikker.

Synsprøve ved behov.

4. og/eller 5. klasse

Her tilbydes pubertetsundervisning, hvor der snakkes om kroppens udvikling – hvordan kroppen ændrer sig fysisk. Der er også fokus på den sociale og psykiske udvikling. Emnerne er ex. kroppen, humør, hvordan piger ofte går i puberteten før drenge, den første menstruation mm.

Undervisningen tilrettelægges efter behov – piger for sig, drenge for sig eller fælles.

5. klasse

Alle børn tilbydes screening - vejes, måles og synstestes.

Klasserne tilbydes sundhedsundervisning inden screeningen, hvor klassen samlet drøfter, hvad sundhed er. Emnerne er ex. kost, kammerater, søvn, kroppen, hjernen, trivsel mm.

8. klasse

Alle klasser tilbydes undervisning i Seksuel Sundhed i 3 lektioner. De fleste klasser undervises i uge 6, hvor Sex og Samfunds kampagne kører – men undervisningen kan også planlægges på andre tidspunkter.

Undervisningsmaterialet baseres på Sex og Samfunds materiale. Emnerne er bla. grænser, følelser, mental sundhed, sexsygdomme, prævention, seksualitet mm.

8. klasse – udskolingsundersøgelse

Klassen tilbydes sundhedsundervisning inden udskolingsundersøgelsen. Der drøftes hvad sundhed er. Emnerne er ex. kost, kammerater, søvn, kroppen, hjernen, mental sundhed, fritid, familie mm.

Desuden udfylder eleverne spørgeskema på www.svar.børnungeliv.dk

Projektet ”Unge hjælper Unge” introduceres – der vises en lille film, som beskriver projektet og www.mindhelper.dk introduceres.

Forældrene informeres om tidspunktet via AULA.

Eleverne tilbydes undersøgelse af syn, hørelse, evt. farvesynsundersøgelse afhængigt af erhvervsvalg, højde- og vægtmåling.

Desuden tilbydes en sundheds- og trivselssamtale – der kan ex. tales om kost, vaner, søvn, fortrolighed, kammerater, familie, kærester, fritid, job, fester, alkohol, rygning, stoffer, helbred, humør, skole, fremtidsplaner mm. Samtalen tager udgangspunkt i spørgeskemaet, som eleverne har udfyldt på www.svar.børnungeliv.dk

Børn med særlige behov

Børn med behov for særlig sundheds orienteret indsats grundet fysiologiske, mentale eller emotionelle omstændigheder skal tilbydes en individuelt tilpasset indsats. Denne tilrettelægges i samarbejde med barnets forældre og relevante fagpersoner. Der kan være tale om indsats af midlertidig karakter, ex. samtaler i forbindelse med forældrenes skilsmisse, ensomhed, overvægt, eller tab af nære voksne.  Tilsvarende kan der være tale om mere kroniske tilstande for barnet, som kræver en mere vedvarende kontakt med sundhedsplejersken.

Sundhedspædagogiske aktiviteter

Andre relevante sundhedspædagogiske aktiviteter kan aftales med lærerne afhængigt af behov.

Møder

Skolesundhedsplejersken deltager fast i Familieteammøder og efter behov i Skolerådgivningsmøder. Desuden kan der aftales møder med familier og tværfaglige samarbejdspartnere efter behov.