Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Værdiregelsæt


Vores fem værdier i uprioriteret rækkefølge er:

  • Motiverende læring

  • Tryghed og trivsel

  • Fællesskab og ansvar

  • Sundhed og bevægelse

  • Æstetik og gode fysiske rammer
     

De fem værdier er forudsætninger for hinanden og griber ind i hinanden

Hvad: Motiverende læring
Hvorfor: Læring er skolens kerneydelse

Læring er at opleve at blive mere kompetent. At være kompetent betyder, at vide, hvordan
vi lærer mere og hvordan vi selv kan blive bedre.

Succes i læring er den bedste motivation for alle:

  • Til at gå i skole
  • Til at sende sit barn i skole
  • Til at arbejde med børn og unge i skolen

Hvordan:

  • Tydelige mål for læring
  • Differentierende og individuelt tilpassede niveauer
  • Sammenhængende læringsforløb igennem hele skoletiden
  • Forståelse for og interesse fra forældre i elevernes læringsprocesser
  • Motiverende læring skal foregå i et anerkendende læringsmiljø
  • Motiverende læring bygger på at eleverne selv tager ejerskab for egen læring
     

Hvad: Tryghed og trivsel
Hvorfor: Fordi det er en vigtig forudsætning for børn og unges læring
Hvordan: Gennem ligeværdighed, dialog og åbenhed:

  • Eleverne passer på hinanden og opfører sig ordentligt
     
  • Den voksne skaber tryghed og tillid, den voksne er til at stole på og er god til at lytte, den voksne

anerkender omsorg er og en god rollemodel

  • Ledelsen skaber rammerne for tryghed og dialog mellem alle parter
     
  • Forældrene bidrager til klassefællesskabet og bakker op om skolen og skolens værdier
     

Hvad: Fællesskab og ansvar
Hvorfor: Fordi

  • Vi sætter pris på åbenhed og ansvarlighed
  • Fællesskab udvikles sammen og udvikler den enkelte
  • Vi udviser respekt og er opmærksomme på, hvordan vi virker på andre
  • Vi forventer respekt

Hvordan: Gennem klasseregler, skolens ordensregler, mobbepolitik, adfærd op sociale medier, og
gennem gode oplevelser sammen:

  • For hele skoledistriktet
  • For den enkelte skoleafdeling
  • For fasen og klassen
  • Det gode læringsmiljø skabes gennem skolens, forældrenes og elevernes fælles ansvarlighed
     

Hvad: Sundhed og bevægelse
Hvorfor: Fordi

  • Sundhed og bevægelse bidrager til børns udvikling, læring, trivsel og oplevelse af fællesskab
  • Vi tror på at børn skal præges mod at have et aktivt fritidsliv
    Hvordan: Gennem et bredt og varieret udbud af fysiske aktiviteter og undervisning i sundhed i alle fag:
  • En god balance mellem fysiske aktiviteter og stillesidden
  • Undervisning i sundhedsfremme, sund kost og hygiejne
  • Gennemførelse af fysiske aktiviteter og lege, der udvikler samarbejde
  • Fysiske aktiviteter i alle fag
  • At åbne skolen for instruktører fra foreningslivet
     

Hvad: Æstetik og gode fysiske rammer
Hvorfor: Fordi vi tror på det positive i oplevelse af skønhed og gode fysiske rammer, skønhed skaber smukke
mennesker.
Hvordan: Udsmykning på væggene, god vedligeholdelse, regler for at passe på vores fysiske rammer.


Vedtaget i skolebestyrelsen september 2016.
Revideret i skolebestyrelsen februar 2019.

Dokumenter

Værdiregelsæt redigeret feb 2019.pdf

Shape Created with Sketch.