Værdiregelsæt
Vores fem værdier i uprioriteret rækkefølge er:
Motiverende læring
Tryghed og trivsel
Fællesskab og ansvar
Sundhed og bevægelse
Æstetik og gode fysiske rammer
De fem værdier er forudsætninger for hinanden og griber ind i hinanden
Hvad: Motiverende læring
Hvorfor: Læring er skolens kerneydelse
Læring er at opleve at blive mere kompetent. At være kompetent betyder, at vide, hvordan
vi lærer mere og hvordan vi selv kan blive bedre.
Succes i læring er den bedste motivation for alle:
- Til at gå i skole
- Til at sende sit barn i skole
- Til at arbejde med børn og unge i skolen
Hvordan:
- Tydelige mål for læring
- Differentierende og individuelt tilpassede niveauer
- Sammenhængende læringsforløb igennem hele skoletiden
- Forståelse for og interesse fra forældre i elevernes læringsprocesser
- Motiverende læring skal foregå i et anerkendende læringsmiljø
- Motiverende læring bygger på at eleverne selv tager ejerskab for egen læring
Hvad: Tryghed og trivsel
Hvorfor: Fordi det er en vigtig forudsætning for børn og unges læring
Hvordan: Gennem ligeværdighed, dialog og åbenhed:
- Eleverne passer på hinanden og opfører sig ordentligt
- Den voksne skaber tryghed og tillid, den voksne er til at stole på og er god til at lytte, den voksne
anerkender omsorg er og en god rollemodel
- Ledelsen skaber rammerne for tryghed og dialog mellem alle parter
- Forældrene bidrager til klassefællesskabet og bakker op om skolen og skolens værdier
Hvad: Fællesskab og ansvar
Hvorfor: Fordi
- Vi sætter pris på åbenhed og ansvarlighed
- Fællesskab udvikles sammen og udvikler den enkelte
- Vi udviser respekt og er opmærksomme på, hvordan vi virker på andre
- Vi forventer respekt
Hvordan: Gennem klasseregler, skolens ordensregler, mobbepolitik, adfærd op sociale medier, og
gennem gode oplevelser sammen:
- For hele skoledistriktet
- For den enkelte skoleafdeling
- For fasen og klassen
- Det gode læringsmiljø skabes gennem skolens, forældrenes og elevernes fælles ansvarlighed
Hvad: Sundhed og bevægelse
Hvorfor: Fordi
- Sundhed og bevægelse bidrager til børns udvikling, læring, trivsel og oplevelse af fællesskab
- Vi tror på at børn skal præges mod at have et aktivt fritidsliv
Hvordan: Gennem et bredt og varieret udbud af fysiske aktiviteter og undervisning i sundhed i alle fag: - En god balance mellem fysiske aktiviteter og stillesidden
- Undervisning i sundhedsfremme, sund kost og hygiejne
- Gennemførelse af fysiske aktiviteter og lege, der udvikler samarbejde
- Fysiske aktiviteter i alle fag
- At åbne skolen for instruktører fra foreningslivet
Hvad: Æstetik og gode fysiske rammer
Hvorfor: Fordi vi tror på det positive i oplevelse af skønhed og gode fysiske rammer, skønhed skaber smukke
mennesker.
Hvordan: Udsmykning på væggene, god vedligeholdelse, regler for at passe på vores fysiske rammer.
Vedtaget i skolebestyrelsen september 2016.
Revideret i skolebestyrelsen februar 2019.